Waarom is Employer Branding belangrijk voor jouw organisatie?

In de huidige arbeidsmarkt is een sterke employer branding belangrijker dan ooit. Bedrijven met een sterk employer brand en een goede online reputatie krijgen twee keer zoveel sollicitaties binnen. Simpelweg omdat mensen zich aangesproken voelen door de waarden, normen en cultuur binnen je bedrijf. Om het beste talent aan te trekken en te behouden is een duidelijke, consistente employer brandingstrategie die potentiële werknemers aanspreekt essentieel. In dit blog gaan we in op het nut en de noodzaak van het bouwen van een sterk employer brand.

Talent aantrekken door sterke employer branding

Er zijn momenteel niet alleen enorm veel vacatureplatformen waar mensen uit kunnen kiezen, er is ook een recordaantal aan openstaande vacatures per hoofd van de beroepsbevolking. Mensen hebben dus genoeg om uit te kiezen. Door het uitdragen van je employer brand of ‘werkgeversmerk’ buiten de vacatureplatformen, bereik je mensen die zich echt aangetrokken voelen tot jouw bedrijf. Dit zijn vaak mensen die op zoek zijn naar een baan en openstaan voor een nieuwe uitdaging, maar dit betreft ook mensen die níét actief op zoek zijn naar een baan.

TIP: Om je bedrijf online aantrekkelijk te presenteren aan potentiële kandidaten kun je gebruik maken van een speciale ‘Werken bij’ website en social media.

Talent behouden

In een wereld die voortdurend verandert, is het belangrijk om werknemers te betrekken bij meer dingen die in je bedrijf spelen dan alleen hun functie. Mensen die zich betrokken voelen zijn loyaler en loyale mensen zijn vaak lange tijd trouw aan hun werkgever. Door je employer brand uit te dragen, zowel buiten als binnen in de organisatie, creëer je een gevoel van saamhorigheid. Het hebben van een gezamenlijk doel en samen ‘ergens voor staan’ vanuit een organisatie draagt bij aan een sterk imago. Dat heeft als voordeel dat je in staat bent om waardevolle medewerkers te behouden. En dát zorgt er weer voor dat je nieuwe mensen aantrekt.

Werknemers die werken bij een bedrijf waar employer branding een belangrijke focus is, zijn doorgaans meer betrokken en productiever, waardoor het succes van het bedrijf toeneemt. Een fijne, motiverende en zorgzame werkomgeving draagt bij aan het succes van je bedrijf. Belangrijk dus om hierin te investeren.

Reputatiemanagement: trek meer kandidaten aan

Met een sterk employer brand ben je als organisatie of bedrijf beter in staat om talenten aan te trekken in een concurrerende markt. Wij geloven dat ieder bedrijf en elke organisatie een verhaal heeft, een cultuur en een missie waar bepaalde mensen zich extra tot aangetrokken voelen. Wanneer je als bedrijf in staat bent om deze dingen uit te leggen en te laten zien, dan ben je in staat om talent aan te trekken dat zich zonder twijfel thuis zal voelen bij jouw bedrijf. Een goed employer brand werkt als een magneet voor het aantrekken van personeel én het behouden van goede mensen. In de praktijk vertaalt dit zich naar meer sollicitaties, betere matches tussen kandidaten en bepaalde functies, lagere wervingskosten, gelukkige werknemers en continuïteit in de organisatie.

JobMonkey, voor sterke employer branding

Wil jij het werkgeversmerk van je bedrijf versterken en meer kandidaten aantrekken? Neem contact op met JobMonkey!

Wij weten precies hoe we jouw bedrijf onder de aandacht moeten brengen bij potentiële werknemers! Van een ‘Werken bij’ website tot het opzetten van online marketingcampagnes, het schrijven van vacatureteksten en het inrichten van een automatische sollicitatiefunnel.

Over de auteur

Ton is onze (web)designer en ontwikkelaar bij JobMonkey. Gepassioneerd als hij is, zorgt hij altijd voor de juiste balans tussen techniek en creativiteit. Ton volgde zijn opleiding aan het Grafisch Lyceum te Utrecht en is afgestudeerd in de richting Grafisch Bedrijfsmanagement.

Heb je een vraag aan Ton, stuur dan een e-mail naar ton@jobmonkey.nl