Op welke social media kanalen plaats ik mijn vacature?

Voor jou als werkgever is het belangrijk om de juiste kandidaten te vinden voor openstaande vacatures. Sociale media zijn belangrijke kanalen om potentiële werknemers te bereiken.

Maar op welke kanalen moet ik mijn vacature dan plaatsen om de juiste mensen te bereiken? In deze blog beschrijven we welke social mediakanalen er zijn en welke geschikt zijn om jouw vacatures te promoten!

LinkedIn

LinkedIn is het grootste zakelijke social mediakanaal ter wereld en wordt veel gebruikt door professionals. Hierdoor is het een geschikt kanaal om jouw vacature onder de aandacht te brengen van potentiële kandidaten. Je kunt hierbij denken aan het plaatsen van een vacature op je bedrijfspagina of het gebruikmaken van LinkedIn-jobs om gericht te adverteren.

Facebook

Facebook is nog steeds één van de grootste social mediakanalen ter wereld en heeft een groot bereik. Je kunt hier een vacature plaatsen op je bedrijfspagina of een betaalde advertentie gebruiken om deze onder de aandacht te brengen van potentiële kandidaten. Daarnaast zijn er ook speciale groepen op Facebook die zich richten op het delen van vacatures in bepaalde regio’s. Dit kan bijv. interessant zijn als je iemand in een bepaalde straal vanaf je bedrijf zoekt.

Instagram

Instagram is een visueel social mediakanaal, waarbij je door middel van foto’s en video’s uitstekend je bedrijfscultuur, diensten en producten kunt laten zien en hiermee bouwen aan je employer branding. Instagram wordt veelal gebruikt door een jongere doelgroep (15-19 jaar met een uitloop naar 40 jaar) en biedt hierdoor heel veel mogelijkheden. Ook kun je door middel van Instagram Stories jouw gecreëerde video’s of afbeeldingen onder de aandacht brengen van volgers.

Twitter

Twitter is een snel en actueel social mediakanaal, waarbij je door middel van relevante hashtags je bereik kunt vergroten. Door een vacature te plaatsen met de juiste hashtags, kan deze onder de aandacht komen van potentiële kandidaten. Het nadeel van Twitter is wel dat berichten snel worden overgeslagen, dus het is belangrijk om regelmatig te blijven posten.

TikTok

TikTok is een relatief nieuw social mediakanaal dat vooral populair is bij jongeren (18-24 jaar). Het wordt voornamelijk gebruikt voor het delen van korte video’s, maar er zijn ook bedrijven die het kanaal inzetten om vacatures onder de aandacht te brengen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een creatieve video of een TikTok-campagne.

Mogelijkheden zat dus om jouw vacatures onder de aandacht te brengen bij een relevante doelgroep. Ons proces start dan ook altijd met het in kaart brengen van deze doelgroep. Aan de hand hiervan zetten we altijd de juiste mix van social mediakanalen in, en vergroten we hiermee jouw kans op het vinden van de juiste kandidaat!

Wil je weten op welke kanalen we jouw vacature(s) kunnen plaatsen? Neem contact met ons op, dan maken we een afspraak en geven we je een vrijblijvend advies!

Over de auteur

Justi is online marketing specialist bij JobMonkey. Hij is data gedreven en social media kent geen geheimen voor hem. Justi volgde de opleiding Ondernemerschap en Management en is afgestudeerd in de richting E-Commerce & Online Marketing aan de Hogeschool Utrecht.

Heb je een vraag aan Justi, stuur dan een e-mail naar justi@jobmonkey.nl