Moet ik TikTok inzetten om personeel te werven?

In de snelle digitale wereld van vandaag is het voor bedrijven essentieel om innovatieve en effectieve wervingsstrategieën te omarmen. Een platform dat steeds meer aandacht krijgt als het gaat om het aantrekken van jong talent is TikTok. Hoewel het voornamelijk bekend staat als een entertainmentplatform voor korte video’s, biedt TikTok unieke mogelijkheden om te adverteren en hiermee personeel te kunnen werven.

Maar moet jij TikTok in gaan zetten bij het werven van personeel en voor welke functies en leeftijdscategorieën kan dit handig zijn. Wij leggen het hieronder uit:

Groot bereik en jongere doelgroep

TikTok heeft een enorm bereik met honderden miljoenen actieve gebruikers over de hele wereld. Het platform is vooral populair bij jongere generaties, en wordt gebruikt door mensen tussen de 18-44. De grootste groep gebruikers bijna 39% van het platform zijn tussen de 18-24 jaar. Als je dus op zoek bent naar jong talent voor functies zoals creatieve rollen, marketing of sociale media, is TikTok dus ideaal. Ook voor bijv. stages of leerbanen kan TikTok effectief worden ingezet doordat je je boodschap rechtstreeks kunt richten op de doelgroep die je wilt bereiken.

Creatieve en visuele mogelijkheden

TikTok biedt een groot scala aan creatieve tools en effecten waarmee je opvallende videocontent kunt maken. Dit stelt je in staat om jouw bedrijfscultuur, werkomgeving en de voordelen van werken bij jouw organisatie op een unieke en aantrekkelijke manier te presenteren. Dit kan vooral effectief zijn voor functies waarbij creativiteit en visuele presentatie belangrijk zijn, zoals grafisch ontwerp, mode, filmproductie en kunst.

Informele en authentieke interactie

TikTok staat bekend als informeel en authentiek. Dit biedt een uitstekende gelegenheid om een persoonlijke band op te bouwen met potentiële kandidaten. Door het delen van video’s waarin huidige werknemers hun ervaringen delen, een kijkje achter de schermen geven of zelfs deel te nemen aan uitdagingen en trends, kun je een positieve indruk achterlaten en de interesse wekken van potentiële kandidaten.

Hashtag-campagnes en trending content

TikTok draait om het gebruik van hashtags om video’s in te delen en te ontdekken. Je kunt unieke hashtags creëren voor jouw wervingscampagnes bijv. #werkenbijjobmonkey of #joinjansenbv en deze promoten in jouw video’s. Het platform heeft altijd trending content en uitdagingen, wat je kunt gebruiken om jouw wervingsboodschap te verspreiden en de betrokkenheid van gebruikers te vergroten.

Hoewel TikTok geweldige mogelijkheden biedt om personeel te werven, is het wel belangrijk te kijken naar; de functie en leeftijdscategorie. Ook is het van belang om een advertentie op TikTok er niet uit te laten zien als een advertentie, door bijv. een medewerker aan het woord te laten en deze video op te nemen als advertentiemateriaal voor TikTok.

Wil jij meer informatie over het adverteren op TikTok en of dit kan werken voor jouw wervingsstrategie? Neem contact met ons op dan maken we een vrijblijvende afspraak!

Over de auteur

Justi is online marketing specialist bij JobMonkey. Hij is data gedreven en social media kent geen geheimen voor hem. Justi volgde de opleiding Ondernemerschap en Management en is afgestudeerd in de richting E-Commerce & Online Marketing aan de Hogeschool Utrecht.

Heb je een vraag aan Justi, stuur dan een e-mail naar justi@jobmonkey.nl